OKUMA KÜLTÜRÜ
Ne yazık ki okuma kültürümüz yok
denecek kadar az.Diğer etkinliklere
ayıracak bir sürü boş vaktimiz varken kitap okumaya hiç vaktimiz olmaz her
nedense.2009 yılında yapılan bir araştırmaya göre dergi okuma oranı %4 gazete
okuma oranı %22 iken televizyon izleme oranı %97 çıkmıştır.Bu okumanın
hayatımızda ne kadar değerli olduğunu açıkça göstermektedir. En kısa zamanda
okullarda okuma kültürü dersi başlatılmalıdır.Böylece şimdiki nesilleri okuyan
bir kuşak haline getirmek mümkün olabilecektir.
(Aşağıdaki ilk dört soruyu yukarıdaki metne
göre cevaplayınız.)
SORU1)Yukarıdaki parçada yazar neyden şikayetçidir?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
SORU 2)Yukarıdaki parçada konuşan kişiye göre Türkiye
‘de kitap okuyan kuşak nasıl meydana gelebilir?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
SORU 3 )yukarıdaki parçada aşağıdakilerden hangisi
konuşan düşünceyi geliştirme yöntemi kullanılmıştır?
A)Tanımlama
B)Örnekleme
C)Karşılaştırma
D)Sayısal
verilerden yararlanma
SORU 4) Yukarıdaki parçanın ana düşüncesi
nedir?Yazınız.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
SORU 5)Aşağıdaki cümlelerde doğru olanların başına (D)
yanlış olanların başına (Y) yazınız.
( )TWEETY
:Fiilimsiler sıfat-fiii,zarf –fiil ve isim-fiil olarak üçe ayrılır..
( )KELOĞLAN
: “gelirken” sıfat-fiildir.
( )PEMBE
PANTER: Fiilimsiler isim köklerinden de türeyebilirler.
( )MUSTAFA:
“-er…………-mez” zarf –fiil ekidir.
SORU 6) Tom aşağıdaki
cümlelerde fiilimsileri bulup
türüne göre işaretleyecektir.Tom’a yardımcı olur musunuz? (10 puan)
Cümleler
|
Sıfat -Fiil
|
İsim-Fiil
|
Zarf-fiil
|
Sabah erkenden uyanıp okula gittim.
|
|
|
|
Gün doğmadan neler doğar.
|
|
|
|
Şiir yazmak yetenek ister.
|
|
|
|
Çizilen kağıtları çöpe attım.
|
|
|
|
Dönülmez akşamın ufkundayım.
|
|
|
|
SORU 7) Aşağıda üç noktanın neden kullanıldığını
karşısına yazınız.
v Onu bir görsem... ------------------------------------------------------------------------
v Şu … adamın lafını etmeyin bana.
------------------------------------------------------------------------
v Bir sürü sınıf vardı: 8A,,8B… ------------------------------------------------------------------------
SORU 8)Aşağıdaki boşlukları uygun şekilde anlatım
biçimde eşleştiriniz.
1
|
Okuyucunun fikirlerini değiştirmek amacıyla yazılır.
|
|
Öyküleme
|
2
|
Varlıkları sözcükle çizme biçimidir.
|
|
Tartışma
|
3
|
Olayı geçmiş zamanda anlatma ağır basar.
|
|
Betimleme
|
4
|
Bir konuda bilgi verme amacı güdülür.
|
|
Açıklama
|
SORU 9) Aşağıdaki hikayeyi “Büyüklerin sözünü dinlemeliyiz.” ana
düşüncesini ifade edecek bir uygun
şekilde tamamlayınız. Yazdığınız düşünceye uygun bir başlık yazınız.
………………………………………
Okulun son günüydü. Görkem heyecanla
öğretmeninin karnelerini dağıtmasını bekliyordu. Acaba karnesi nasıldı? Kalbi
küt küt atıyordu. Öğretmeni sınıfın kapısında elinde karnelerle göründü.
Sırayla karnelerini verdi. Bütün dersleri çok iyiydi. Öğretmeniyle ve
arkadaşlarıyla vedalaştı. Koşa koşa eve geldi. Zile tüm gücüyle bastı. Kapıyı
açan annesinin boynuna atladı. Annesi karnesini inceledi. Oğluna bir daha
sarıldı. Onu tebrik etti. Görkem karnesini biran önce babasına göstermek
istiyordu. Babası birazdan öğle yemeği için gelirdi. Zil çaldı. Görkem koştu,
kapıyı açtı. Babası gülen gözlerle O’na bakıyordu. O da ne? Babasının yanında
Görkem’in günlerdir hayalini kurduğu bisiklet vardı. Babasının boynuna sarıldı.
Teşekkür etti. Hemen yeni bisikletine binmek istedi. Babası:
-
Hayır oğlum! Bisiklete şimdi binemezsin.
Akşam gelirken sana kask getireceğim. Bu güvenliğin ve sağlığın için. Kaskın
olmadan binmene izin veremem. Bisiklet için bu kadar bekledin. Biraz daha
bekleyebilirsin, dedi.
Annesi de babası gibi düşünüyordu. Görkem’in aklına öğretmeninin anlattıkları geldi. Babasına ve annesine hak verdi. Fazla ısrar etmedi. Babası yemeğini yedi.
İşine gitti.
Babasının işten biran önce gelmesini diliyordu.
Annesi akşam yemeği
hazırlığı için manava sebze
almaya
çıktı. Görkem’in canı sıkılıyordu. Bisikletine
bir daha bakmak istedi.
Üzerine bindi. Çok güzeldi.
Hazır evde kimse yoktu.
Birkaç tur atarsa kimse
onu görmezdi. Bisikletle
hızlandı. Vay canına!
Mavi bisiklet kanatlanmış
uçuyordu sanki.
Hızlandı, hızlandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder