. I.
Görünce bir kuvvetin bükülmeyen kolunu
Ne var değiştirse de ayaklarım
yolunu
II.
Hasretinle her dem bağrım deliktir
Kül oldu vücudum yanıktır
III. Karışmasın kimse benim karıma
Rahm etmesin gören ah u zarıma
IV
Gökyüzünde tüten olsam
Yeryüzünde biten olsam
V. İstinye Körfezi’nde bu akşam
garipliği
Bir mihnetin sonunda teselli kadar
iyi
Yukarıdaki beyitlerin
hangisinde, redif kullanılmamıştır?
a. I
b. II c. III d. IV e. V
2. “Yaşamı anlayabilmek için tek şey yeterli değil. Umut, büyük bir
öğretmendir; ama, umutsuzlukta büyük bir öğretmendir. Merak büyük bir
öğretmendir; ama, şaşkınlıkta öyledir. Yaşamın kendisi de bir öğretmendir de
ölüm de”
Bu parçada belirtilenlerle
asıl anlatılmak istenen nedir?
a. Hayat,
engellerle dolu olduğundan bazen çok sıkıcı gelebilir insana
b. İyimser
kişilerin mutlu olması çok da zor değildir.
c. İnsanlar dış
dünyayı duyuları ve duygularıyla anlamak durumundadır.
d. Gerçek yaşam,
kitaplarla değil, deneyimlerle güzelleşir.
e. Yaşamı
anlayabilmek, olumlu ve olumsuz durumları bir arda düşünmekle mümkündür.
3. I. Olağanüstü olayları kendine özgü bir
dille anlatan türdür.
II. Yer ve zaman belli
değildir.
III. Kahramanlar
olağanüstü kişiler veya varlıklardır.
IV. Genellikle bir
tekerleme ile başlar.
Yukarıda
özellikleri verilen edebi tür aşağıdakilerden hangisidir?
a. Hikaye b.Fabl c.
Roman d. Masal
e.Günlük
4. Divan
edebiyatı ile halk edebiyatının karşılaştırılmasına ilişkin aşağıdaki
yargılardan hangisi yanlıştır?
a. Divan
edebiyatında konu bütünlüğü yoktur, halk edebiyatında vardır.
b. Divan
edebiyatında halktan uzak, ağır bir dil halk edebiyatında yalın bir dil
kullanılmıştır.
c. Divan
edebiyatında nazım birimi beyit, halk edebiyatında dörtlüktür.
d. Her ikisinde
de dinle ilgili din dışı konular ele alınmıştır.
e. Divan
edebiyatında kafiye ve ölçülere önem verilirken halk edebiyatında bunlar
önemsenmemiştir.
5. Aşağıdakilerden
hangisi, mesnevi nazım biçiminin özellikleri arasında yer almaz?
a. Her beytinin
kendi arasında uyaklı olması
b. beyitler
arsında anlam birliğinin bulunması
c. Destanlar, aşk
hikayeleri , din ve tasavvufla ilgili uzun soluklu konuların işlenmesi
d. Beyit
sayısının 33 ile 99 arasında değişmesi
e. beş mesneviden
oluşan yapıtların “hamse” adını alması
6. Aşağıdakilerden
hangisi bir olayı göstermeye bağlı olarak anlatan yazı türüdür?
a.Hikâye
b. Roman c. Masal d. Destan
e. Tiyatro
7. “Giydin boyunca naz ü letafet libasını
Öptür doyunca damenini bi-nevalara”
Yukarıdaki beyitten
hareketle, bu beytin alındığı şiirle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisini
kesinlikle belirleyebiliri.?
a. Ölçüsünü b. Nazım biçimini c. Nazım türünü
d. Konusunu e. Dil ve üslup özelliklerini
8. Kasideyle
ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
a. Genellikle 33
ile 99 beyitten oluşur.
b. Şairin
mahlasının geçtiği beyte “Taç beyit” denir.
c. Kaside dua bölümüyle
biter
d. Kasidenin en
güzel beytine “beyt’ül kasid “ denir
e. Methiye şairin
kendini övdğü bölümdür.
9. Halk şiirimizin en yaygın nazım biçimi sayılan “koşma” için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
a. Her konuda söylenebildiği
b. Hecenin 11’li kalıbıyla oluşturulduğu
c. Nazım biriminin dörtlük olduğu
d. Söyleyenin belli olmadığı
e. Konularına
göre adlandırıldığı
10. “Sağ yanımda homurdayan, ak köpüklü engin mavilik… İsyan
eden bir insan gibi üzerimde engin bir mavi kubbe… kandillerini yakmış;
sessizlik içinde huzur bulan bir derviş sanki.”
Yukarıdaki parçada
“benzeyen” varlıklar aşağıdakilerden hangileridir?
a. İnsan-
dalga b. Su- köpük c. Deniz- gökyüzü
d. Sular-
gökyüzü e. İnsan- gökyüzü
11. Aşağıdakilerden
hangisi “gazel”in özelliklerinden birisi değildir?
a. Arap
edebiyatından alınmış olması
b. Beyitlerle ve
“aa, ba, ca, ….” Uyak düzeniyle yazılması
c. Övmek ya da
övünmek amacıyla yazılması
d. İlk beytinin
“matla” son beytinin “makta” diye adlandırılması
e. En güzel beyte
“beyt’ül gazel” denmesi
12. “Sen geldin diye..” cümlesi aşağıdakilerden
hangisiyle tamamlanırsa bir olgu, gerçek nedeninin dışında, güzel bir nedene
bağlanmış olur?
a. Gözlerinin içi
gülüyor. b. Uyku gözlerine girmiyor
c. etekleri zil
çalıyor. d. Güneş erken doğuyor.
13. “Çiçek açar domru domru dal verir
Kimi uzar bir birine el verir
Kimi meyve verir kimi gül verir
Kuşlar üstünde dillenir ağaçlar”
Bu dörtlük için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
a. “6+5” duraklı
11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
b. Doğayla ilgili
gözlemler yansıtılmıştır.
c. “Dal, el, gül”
sözcüklerindeki “l” ler yarım uyak oluşturmaktadır.
d. “Verir”
sözcüğünün dize sonlarında yinelenmesiyle redif oluşturulmuştur.
e. Yalın, kolay
anlaşılır bir dille söylenmiştir.
14. “ Divan şairi; gazelin ilk beytinde sevgilisinin lütfuna
teşekkür eder; ikincisinde dünyanın
durumunu beğenmez, üçüncüsünde kendi şairlik gücünü abartarak över;
dördüncüsünde ilk beytinin tersine, sevgilisinin vefasızlığından yakınır,
beşinci beytinde de kendi kendisine üçüncü gibi seslenerek , bir başkasının
gazeline nazire söylediği için övünür. Onun için önemli olan, her beytin ikinci
dizelerinin ilk beyitle uyaklı olmasıdır.
Bu parçada divan şairinin
asıl eleştirilen yönü, aşağıdakilerden hangisidir?
a. Biçimsel
öğeleri önemsememesi
b. Sevgili
konusunda çelişki içinde olması
c. Övünürken
aşırılığa düşmesi
d. Konu
bütünlüğünü göz ardı etmesi
e. Duygularını
abartarak yansıtması
15. Aşağıda hikaye (öykü) hakkında
verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
I. Olmuş ya da olabilecek olayları anlatır.
II. Derin karakter tahlilleri yoktur.
III. Romana göre daha kısa bir türdür.
IV. Hikayede kişi kadrosu geniştir.
V. Öykünün öğeleri arasında olay, zaman ve mekan yer alır.
a. I b. II c. III d. IV e. V
16.
Aşağıdaki
atasözlerinden hangisinde kinayeli bir söyleyiş yoktur?
a.Mum dibine ışık vermez.
b.Hamama giren terler.
c.Taşıma su ile değirmen dönmez.
d.Yuvarlanan taş yosun tutmaz.
e.Bugünün işini
yarına bırakma
17.
Ak tüylü köpektir koyun sürüsüyle
Seğirtir kaval sesinde sağa sola
Seğirtir kaval sesinde sağa sola
Çobandır köyün yamacında
Yayar davarı da çömelir
Meşe dallarının altına
Bu dizelerde aşağıdaki şiir
türlerinden hangisine özgü bir nitelik vardır?
a. Lirik b.Dramatik
c. Didaktik d. Epik e. Pastoral
18.
Aşağıdaki tanımlardan hangisi yanlıştır?
a. Anlam
bütünlüğü taşıyan ikiden çok mısra kümesine bent denir.
b. Mısra
sonlarında, ayrı anlamdaki kelimelerdeki ses benzerliğine kafiye denir.
c. Divan şiirinde
ve onun etkisinde kalan şiirlerde anlam bütünlüğü taşıyan iki mısraya beyit
denir.
d. Ölçülü mısra
kümeleriyle kurulan yazı şekline nazım, nazımla ortaya konmuş kısa eserlere
dörtlük denir.
e. Ölçü ve uyak
geleneğine bağlı olmayan yazılara nesir denir.
19.” Didaktik şiir, bir duyguyu iletmek, bilgi vermek
I II
amacıyla yazılan öğretici nitelikte şiirlerdir. Manzum
III
hikayeler ve
fabllar da bu türün örnekleridir.”
IV V
Bu parçadaki bilgi yanlışlığının giderilmesi için altı çizili
yerlerden hangisinde bir değişiklik yapılmalıdır ?
a. I b. II c. III d. IV
e. V
20.
I. Koşma ve türküden esinlenerek oluşturulmuştur.
II. En az üç, en çok beş dörtlükten oluşur
III. Bestelenmeye elverişli aruz
kalıbıyla yazılır.
IV. Üç ayrı uyak dizilişi vardır. Bu
yönüyle de koşmaya benzer
V. Genellikle din ve tasavvufla ilgili
konuları işler
Divan edebiyatındaki “şarkı”
nazım biçimiyle ilgili bu yargılardan hangisi yanlıştır?
a. I b. II c. III d. IV e. V
Not: HER SORUNUN DOĞRU CEVABI
5 PUANDIR.
CEVAPLAR MUTLAKA TABLOYA İŞARETLENMELİDİR.
DİĞER İŞARETLEMELER DİKKATE ALINMAYACAKTIR.
SINAV SÜRESİ 25 DAKİKADIR.
ADI SOYADI:
SINIFI VE NOSU:
ALDIĞI NOT:
Soru
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
14
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
16
|
|
|
|
|
|
17
|
|
|
|
|
|
18
|
|
|
|
|
|
19
|
|
|
|
|
|
20
|
|
|
|
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder