TÜRKÇE DERSİ II.DÖNEM I. YAZILI SORULARI
Atatürk, kalkınmak ve refah içinde
yaşamak için cehaleti yok etmenin gerektiğine inanan bir önderdi.
Onun düşünce
hayatında bilim ve aklın önemli bir yeri vardı. Bunun içindir ki
Atatürk, yaptığı her işte akılcılığı ve bilime esas almıştır.
Milli Mücadele’nin kazanıldığı ilk günlerde yaptığı bir konuşmada : “ Orduların
sevk ve idaresinde bilim ve fen ilkelerinin kılavuz edinilmesi zaferin sırrı
olmuştur. Milletimizin siyasi ve sosyal hayatı ile ulusumuzun eğitiminde yol
gösterici; bilim ve fen olacaktır.” demiştir.
Atatürk okumanın ve
araştırmanın önemini de şöyle belirtmiştir: “ Türkiye Cumhuriyeti’nin temeli
kültürdür. Kültür; okumak, anlamak, görebilmek, görebildiğinden mana anlam
çıkarmak, ders almak, düşünmek ve zekâyı terbiye etmektir.”
Aşağıdaki soruları metne
göre cevaplayınız
1. Atatürk, kalkınmak ve refah içinde yaşamak
için neyin yok edilmesi gerektiğine inanıyor?
2. Atatürk, Milli
Mücadele’nin kazanılmasında neyi baş etken olarak görüyor?
3. Ulusumuzun eğitiminde
yol gösterici nedir?
4. Türkiye Cumhuriyeti’nin
temeli nedir?
5.Karışık olarak verilen
kelimelerden atasözleri oluşturunuz.
J İki- var- sesi- nesi- bir -var- elin- elin
…………………………………………………………………………………………………
J bağ- bakarsan- olur- dağ- bakmazsan – olur
………………………………………………………………………………………………….
J muhtaçtır- komşu- külüne- komşunun
…………………………………………………………………………………………………
J üzüme- kararır- üzüm- baka – baka
…………………………………………………………………………………………………
6. Aşağıdaki deyimleri
anlamları ile eşleştiriniz.
Eli ayağı dolaşmak
|
Hayret
|
Kabak tadı vermek
|
Böbürlenme
|
Gözü arkada kalmak
|
Usanma
|
Göz dağı vermek
|
Telaş
|
Dudak ısırmak
|
Endişe
|
Koltukları kabartmak
|
Korku
|
7. “Yedi
” kelimesi
hangi cümlede mecaz anlamda kullanılmıştır?
A.Kedi
ciğeri yedi.
B. Başımın etini yedi.
C.
Keçi ağacın taze sürgünlerini yedi. D. Mehmet yedi lokma yedi.
8.
‘kopmak’ kelimesi aşağıdaki cümlelerin
hangisinde gerçek anlamıyla kullanılmıştır?
A.
Akşama kadar yük taşımaktan kollarım koptu. B. Çamaşır astığımız ip kopmuş.
C.
Sınıfta gürültü koparmanın anlamı yok. D. Mustafa ile ilişkilerimiz koptu.
9. Aşağıdaki sözcükleri sözlükteki
sıralamaya göre sıralayınız.
Kitap – Kiraz – Kibrit – Kirli - Kalem
1....................
2....................
3....................
4....................
5....................
10.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ünlü düşmesine
uğrayan bir kelime vardır? İşaretleyerek altını çiziniz.
A. Dizim bile tutmaz
oldu.
B. Başım çok ağrıyor.
C. Kaza yapınca burnum
kırıldı.
D. Annem koluna bilezik
takmış.
11.Aşağıdaki cümlelerin
hangisinde “soğuk” kelimesi farklı bir anlamda kullanılmıştır?
A. Soğuk sudan içme
demiştim.
B. Bugün hava çok soğuk.
13.Aşağıdaki kısalmalardaki düzeltiniz.
THY’na bilet almaya gitmiş.
TBMM’ne dilekçe yazmış.
MEB’da sınav yapacakmış.
TEMA’na üye oldum.
DDY’na işçi alacaklarmış.
PTT’ı ziyaret etmişler.
14.Aşağıdaki cümlelerde “-mi” soru eki yazımıyla
ilgili yanlışları düzelterek cümleleri yeniden yazınız.
Fabrikada çalışıyormuydun?
………………………………………………….
Ağaçları sulayımmı?
…………………………………………………….
Pazar günümü pikniğe gideceğiz?
……………………………………………………………
Kahvaltıya bize gelir mi siniz?
…………………………………………………..
Yarın sinemaya gelecek misi niz?
…………………………………………………………
15. Aşağıdaki kelimelerin büyük ünlü uyumuna göre
inceleyiniz.
Jandarma :
Düzenli:
Güzellik:
Düşmanlık:
Milliyet:
16. Aşağıdaki eylemleri bildirdikleri zamanlara göre uygun bölüme
yazınız.
bakıyoruz verdiler
çalışmak koşmak
yıkıyorum alacaklar
yazacaklar vermek
üzüldüm
görüşeceğiz
döküyorum sorduk
dökülmüş geldim
geleceğim
Devam
eden eylem Zaman bildirmeyen eylem
Gelecekte
yapılacak eylem Biten eylem
Not Baremi:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11--15.sorular 5’er puan,
13-14.sorular 10’ar puan ve 16.soru 15 puan’dır.
Mehmet Ak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder