1. Aşağıdakilerden hangisi
Ahlak felsefesinin yanıt aradığı sorulardan biri değildir?
a) İyilik ve kötülüğün ölçütü
nedir?
b) İnsan, eylemlerinde özgür
müdür?
c) Evrensel ahlak yasası var
mıdır?
d) Evrende düzen var mıdır?
e) İnsan eylemlerinin
kendisine yöneldiği amaç nedir?
2. Mevlana, Yunus Emre ve
Hacı Bektaş’ın ahlak anlayışları için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
a) İnsanın eylemlerinde özgür
olup olmadığını tartışırlar
b) Toplumdan hareketle toplum
için kurallar koyarlar
c) Bireysel iç yaşantıdan
yola çıkarak birbirlerini seven insanlardan oluşan toplumsal bir yaşama
yönelirler
d) İnsanın aklı ile Tanrıya
yönelip mutlu olacağını savunurlar
e) Vahiy yolu ile peygambere
gönderilen tanrı buyruklarının önemine dikkat çekerler
3. Aşağıdakilerden hangisi
Türk İslam mutasavvıflarının özelliklerinden biri değildir?
a) Tasavvufu bir yaşam tarzı
olarak görürler
b) İnsan eşref-i mahlukattır;
ona saygı ve sevgi duyulmalıdır
c) Vahdet-i vücut anlayışını
paylaşırlar
d) Evren, tanrının görüntüler
alanıdır
e) Tanrının varlığı akılla
bilinebilir
4. Ahlaki eylemin amacını,
mutlu olmaya bağlayan Sokrat’a göre, ahlaklı olmanın yolu aşağıdakilerden
hangisidir?
a) Herkesi sevmek b) Tanrı buyruğuna uymak
c) Bilgili olmak d) Hayattan haz almak
e) Ortaklaşa koyulmuş
kurallara uymak
5. ”Zihinde tasarlanmış bir
takım ilkelere göre oluşturulmuş, aynen gerçekleştirilmesi olanaksız olan
hayali toplum şekli”ne ne ad verilir?
a) Sosyalizm b) Karmaşa c) Ütopya
d) Sivil toplum e) Meşruiyet
6. Aşağıdakilerden hangisi
ideal düzeni belirleyen ölçütlerden biri değildir?
a) Eşitlik b) Özgürlük c) Adalet
d) Sivil toplum e) Hukukun üstünlüğü
7. Platon, devleti
organizmaya benzetmiş ve “İnsan bir mikro organizma, devlet ise makro
organizmadır” sözünü ortaya atmıştır.
Buna göre devlet, nasıl
oluşmuştur?
a) Toplumsal sözleşme ile
b) Toplumun ortak iradesi ile
c) Doğal düzenin devamı
olarak
d) İnsanların özgür iradeleri
ile
e) Zora, güce dayanarak
8. Aşağıda yer alan
sorulardan hangisi siyaset felsefesi kapsamında ele alınmaz?
a) İnsan bilgisinin kaynağı
nedir?
b) Bireylerin temel hak ve
özgürlükleri nelerdir?
c) İktidarın kaynağı nedir?
d) İktidarın meşruiyetinin
ölçütü nedir?
e) Sivil toplum nedir?
Gerekli midir?
9. Devleti yapay bir varlık
olarak gören J. J. Rousseau’ya göre devletin temelinde aşağıdakilerden hangisi
yer alır?
a) Eşitlik ilkesi b) Toplumsal sözleşme
c) İnsan doğası
d) Egemen sınıfın çıkarlarını
korumak
e) İnsanı, ahlaki yönden
olgunlaştırma isteği
10. Aşağıdakilerden hangisi
demokratik hükümetin özelliklerinden biri olamaz?
a) Halk, yöneticileri seçimle
işbaşına getirir
b) Yöneticiler de mevcut
yasalar karşısında sorumludurlar
c) Mecliste birden çok siyasi
parti bulunur
d) Hükümet, anayasayı istediği
gibi değiştirebilir
e) Meclis, devleti halk adına
yönetir
11. “İnsan yaratılışı, tam bir eşitliğe razı
olmaz; çünkü eşitlikte adalet yoktur. Her insan, bazı ufak imtiyazlara ihtiyaç
duyar ve bunu ister.” Diyen biri, aşağıda verilen ideal düzen çeşitlerinden
hangisini reddeder?
a) Sosyalizm b) Liberalizm c) Demokrasi
d) Teokrasi e) Hukuk devleti
12.
Aşağıdakilerden hangisi bürokrasinin özelliklerinden biri değildir?
a)
Bürokratlar atanmış değil, seçilmiş kişilerdir
b)
Yazılı kurallara ve yaptırımlara göre çalışması
c)
Görevliler kadrosunun, süreklilik arz etmesi
d)
Görev dağılımının, işbölümü ilkesine göre yapılması
e)
Çalışma geleneğinin, yazılı belgelere dayanması
13. Liberalizm, Avrupa’da
18.yy.da ortaya çıkmış olan siyasi- sosyal- ekonomik bir akım; bir toplumsal
projedir.
Aşağıdakilerden hangisi
Liberalizm’in temel görüşüdür?
a) İdeal devlet düzeni
kurulamaz.
b) Devlet, insanları her
alanda özgür bırakmalıdır.
c) İktisadi anlamda
gelişmişlik eşitlikle mümkündür
d) Devletin temelindeki ilke
adalet olmalıdır.
e) Devlet, ekonomik açıdan
zayıf olan toplum kesimlerine destek sağlamalıdır.
14. “Toplumsal düzen, devlet,
tüm değerler ve otoriteler yıkılarak, bireysel irade egemen kılınmalıdır.”
Diyen görüş aşağıdakilerden hangisidir?
a) Marksizm b) Anarşizm c) Ütilitarizm
d) Hedonizm e) Determinizm
15. Aşağıdakilerden hangisi
siyaset felsefesinin konusu olamaz?
a) İktidarın kaynağı b) Bireyin temel hakları
c) Tanrının var olup olmadığı
d) Birey- devlet
ilişkisi e) İdeal düzen
16. Aşağıdakilerden hangisi
Ahlak felsefesinin konusuna girer?
a) Güzellik b) Estetik yargıların niteliği
c) İyi ile kötünün
ölçütü d) Varlığın özü
e) Doğru bilginin kaynağı
17. Aşağıdakilerden hangisi
demokratik bir yönetimde görülmez?
a) Sosyal adalet b) Güçler birliği
c) Baskı grupları d) Seçme ve seçilme hakkı
e) Parlamento
18. Anarşist- nihilist bir
düşünür olan Nietszsche, ahlak kuralları ile ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisini kabul etmez?
a) İnsan davranışlarını
kısıtladığını
b) İnsanı yaşamında pasif
kıldığını
c) İnsan yaşamından
çıkarılması gerektiğini
d) İnsanı mutluluğa
götürebileceğini
e) İnsan doğasına aykırı
olduğunu
19. Anarşist- nihilist bir
düşünür olan Nietszsche’nin “üstün insan”ı için aşağıdakilerden hangisi ileri
sürülebilir?
a) Ahlak kurallarına uyduğu
b) İnanç kardeşliğine önem
verdiği
c) Eylemlerinin ahlaka
yönelik olduğu
d) Kaderci bir yaşam sürdüğü
e) Hiçbir etki ve baskı
altında kalmadan kendi değerlerini kendisinin oluşturduğu
20. Nihilizm için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
a) Toplumsal birlik ve
beraberliği sağlayan kuralları desteklediği
b) Toplumun birey üzerindeki
hiçbir baskısını kabul etmediği
c) Her türlü siyasal düzeni
reddettiği
d) İdeal bir düzenin
olamayacağını savunduğu
e) Bireyi ve bireysel
değerleri önemsediği
21. Ütopyalar için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
a) İdeal bir düzeni ifade
ettikleri
b) İçinde bulundukları çağın
kötü durumlarını eleştirdikleri
c) Yaşanılan düzenden farklı,
başka bir siyasal düzen tasarladıkları
d) Alternatif bir yaşam ve
dünya sundukları
e) Var olan siyasi- sosyal
sistemi, iyi ve kötü yönleriyle destekledikleri
22. Bilgelik ahlakını,
bilgiyi ve bilgili kişileri iyiliklerin kaynağı olarak gören, bilgi sayesinde
insanların ahlaklı ve mutlu olacaklarını savunan filozof aşağıdakilerden
hangisidir?
a) Sokrat b) Platon c) Sartre d) Kant
e) Epikür
23. “Birey ve toplum, devlet
içindir. Devlet, en yüksek amaçtır; gerektiğinde bireyler ve toplum, devlet
düzeni için feda edilebilir” diyen anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
a) Sosyalizm b) Kapitalizm c) Faşizm
d) Liberalizm e) Teokrasi
24. –İnsanda var oluş, özden
önce gelir, diyerek egzistansiyalizm (varoluşçuluk) akımı içinde yer almıştır
- Tanrı diye bir şey yoktur; olsa idi,
özgürlük olmazdı. İnsan, kendini ve değerlerini sürekli olarak yeniden var eder
- Özgürlüğü biricik değer olarak kabul
eder.
Yukarıda düşüncelerinin ana
çizgileri verilen filozof kimdir?
a) E. Husserl b) J. P. Sartre c) J.S. Mill
d) K. Marx e) E. Durkheim
www.sorubak.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder