1. Daha dün seyrederdi eski rüyalarını
Kalbimin dört duvarı böyle değildi
Sana dil
uzatırım, ne de el kaldırırım
Nasıl
birden düşerse bir ağaca yıldırım
Görünüyor kafesin ince
parmaklıklarından
Bulutlar parça parça, ufuklar
dilim dilim
a) Yukarıdaki dizelerde yüklem göreviyle kullanılan
çekimli eylemleri bulunuz; Bu eylemleri yapılarına göre inceleyiniz. (8)
b)
Yukarıdaki dizelerde ad tamlamalarını bulunuz, tamlayan ve tamlanan
ögelerini gösteriniz; bu tamlamaların türünü yazınız. (6)
c)
Dizelerde altı çizili sözcükleri cümledeki görevlerine göre ikişerli
eşleştirdiğimizde, hangisi dışta kalır? Nedenleriyle birlikte yazınız.
(6)
2. Aşağıdaki cümlelerde soru
anlamlılıklarını ikişerli eşleştirdiğimizde hangisi dışta kalır? Nedeniyle
birlikte yazınız. (10)
a) Bu yılki
sınava yaklaşık olarak kaç kişi katılacak? ………………………………..
b) Havanın
en sıcak olduğu saatte oraya nasıl gideceksin?
……………………………
c)
Bayiler toplantısı şirketin denetiminde nerede
yapıldı? ………………………………
d) Apartmanın
bahçesine site yönetimi hangi çiçekleri dikecek? …………………………….
e)
Çözümünü merak ettiğimiz sorunun cevabı
kimdeydi? ……………………………………….
3. A- Aşağıdaki cümlelerin eylemlerini “ nesne – yüklem “ ilişkisine göre
inceleyiniz. (10)
a.
Bayramlık elbiseleri ona çok yakışmıştı. ………………………………..
b. Babası istediği saati
alınca çok sevindi. …………………………………..
c.
Kahvaltıda ekmeğine bolca yağ ve bal sürdü. ……………………………………..
d. Küçük kardeşi hiçbir şeye
kızmayan iyi bir kızdı. ………………………………………..
e. Bu akşamki aile
toplantısına Ali’yi de çağırtmıştı. ……………………………………………
B- Aşağıdaki cümlelerin eylemlerini “ özne –
yüklem “ ilişkisine göre inceleyiniz.
- Küçük torun dedesini görünce çok
duygulandı. ………………………………
- Onlar da diğer yaşlılar gibi huzur evinde
unutulmuştu. ………………………………..
- Dinleyiciler genç sanatçıya bir şarkı daha
söyletti. …………………………………..
- Küçük çocuk ısınan demir parçasını eline alınca
bir çığlık attı. ……………………………….
- Akşamları dersten sonra çoğunlukla
görüşürdük. ……………………………
NOT: Yukarıdaki çatıların tümünü
doğru cevaplayan öğrenciye 5 puan fazladan verilecektir.
4. Şimdi
kavuşma vaktidir
Toprak
artık yağmura hasret
Geceler gündüzleri
bekliyor
Yağmurlar
tek tek iniyor gökten
Bedenim
hafifçe ürperiyor yağmurdan
Yukarıdaki dizelerde altı çizili
sözcüklerden hangisi cümledeki görevine göre diğerlerinden farklıdır? Nedeniyle
birlikte yazınız. (5)
5. "Açık" sözcüğünü aşağıdaki cümlelerdeki görevine göre eşleştirdiğimizde hangisi
dışta kalır? Nedeniyle birlikte yazınız.(5)
- Açık renkler döşemecilikte pek kullanılmaz.
- Şilep limana girmedi, açıkta demirledi.
- Benimle açık konuştuğunuz için teşekkür ederim.
- Veznedarın
epey açığı çıkmıştı.
- Sana bir açık çek yazayım, istediğin zaman
kullan.
6.
Aşağıda numaralanmış parçalar, anlatıcının bakış açısı yönünden ikişerli
eşleştirilirse hangisi dışarıda kalır?. (10)
a.
Çığlığı duydum. Bu çığlık üzerine bir
adamı zorlayanlar bir an durup çevreyi dinlediler. Ama pek önem vermediler
çığlığa, içlerinden korku geçmedi, yeniden sürüklemeye koyuldular adamı.
Bakış açısı: ……………………………………….
b. Bir vapur köprüye doğru gitmekte. Ufacık bir Boğaz vapuru. Bir de
kocaman şilep duruyor açıkta. Bir adam ayak ayak üstüne attı. Niye park bu
kadar ıssız? Hele şükür ihtiyar bahçıvan var. Biriyle konuşuyor, parkın
bekçisi olmalı.
Bakış açısı:
……………………………………………
c.
Nimet Hanım, ayağa kalktı ve iki eli
arkasında, uzun eteğini hışırtılarla sürüyerek odanın içinde uzun uzun yürüyüp
dolandı. Ruhunda kendi de fark etmeksizin bir sarsılma, bir çöküntü oldu.
Bakış açısı:
……………………………………………..
d. Kahvenin içinde hemen hemen kimsecikler kalmamıştı. İsmail, durdu, bir
an etrafına baktı. Sonra ağır ağır köy meydanına doğru yürüdü. Rengi uçmuş,
ince, burma, kara bıyıkları dimdik olmuştu.
Bakış açısı:
…………………………………
e. Ayaklarım çamura batmıştı ve çamuru paspasa sürerek çıkaramıyordum. O
zamana kadar beraberimde ne çok sır taşıyıp getirmiştim eve ama bugün
taşıdıklarımın yanında hepsi çocuk oyuncağı kalırdı.
Bakış açısı:
……………………………………
7.
“Dilimizin, edebiyatımızın, ancak bir uzmanlar
kurulu tarafından ele alınıp halledilebilecek sorunları yok mudur? Sanıyorum,
bu soruya "Yoktur." yanıtı verebilecek tek kişi çıkmaz. Özellikle,
çoğunluğun güvenini kazanmış uzmanların koyacağı dil disiplinine duyduğumuz
gereksinimi kim yok sayabilir? Yeni sözcüklere, terimlere duyulan
gereksinim... Yazındaki çok başlılık... Bütün bu konularda toplumla okul
arasına giren uçurum... Bunlar dev sorunlar değil midir? Var olan
"kurum"lar bu sorunları aşmak için yeterli adımları atabiliyorlar mı?
Bu ortamda, dil ve edebiyat alanlarının gerçek uzmanlarından oluşacak bir
"akademi"nin gerekliliğine karşı çıkmak akıl işi midir?”
a.
Yukarıdaki parçanın anlatımında kullanılan anlatım türü nedir? Nedenleriyle birlikte yazınız. (10)
b.
Bu parçanın antlım türünün açıklayıcı anlatım olduğunu söyleyebilir
miyiz? Nedenleriyle birlikte yazınız. (10)
8. Aşağıdaki şiirde ağır basan
anlatım türü nedir? Nedenleriyle birlikte yazınız. (10)
İçimde
sayısız denizlerin şahlandığı
O günü
tarihlesem şimdi
Irmak
ırmak çizsem zamanın yüzüne
Adına
sonsuzluk desem
Ve her
saniyesini o sonsuzluğun
Anbean
şiirleştirmek istesem
Bilmem
inanır mı bana sözcükler
Adnan
Yücel
9. Tuz, kolayca ufalanabilen, kokusuz, suda eriyen, dil
yakıcı, yiyeceklerin hazırlanmasında ve sanayide geniş ölçüde kullanılan bir
maddedir. Genellikle kübik sisteme göre kristalleşen kaya tuzu, pozitif sodyum
ve negatif klor iyonlarından oluşur. Doğada tuz yataklarının birçoğu gri, sarı,
kırmızı hatta mavi ve yeşil renktedir. Tuzun suda erime miktarı sıcaklık ile
değişir.
Yukarıda
verilen paragrafta hangi anlatım türü ağır basmaktadır? Bu anlatım
türünün özellikleriyle ilgili dört maddelik çıkarımda bulununuz. (10)
www.sorubak.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder