KİTAP TİRYAKİLİĞİ
Medeniyetin kaynağı olan kültür, “bilgi”ye dayanır;
bilginin kaynağı ise kitaptır. Kitap okudukça dış ve iç âlemlerimize projektörlerin
çevrildiğini fark ederiz. Bir taraftan okyanusları ve yıldızları tutarken, bir
taraftan da iç dünyamızın kıvrımlarında seyahatte bulunuruz. Kâinatın büyük bir
insan, insanın küçük bir kâinat olduğunu anlarız. İyi okuyucular için bütün
sırlar kalkar, perdeler iner evrenin tüm alanları onun için özgürce ve
sınırsızca gezeceği bir cadde olur. Kitaplar, okuyanların bütün kâinat
için geçerli olan pasaportudur.
Bir milletin ileriliği kitap okuyanların sayısıyla
orantılıdır. Ayrıca kitap; bir milletin devamlılığında da son derece önemli rol
oynamaktadır. Milletlerin
geçmişle bağlantısını kuran kitap, geçmişin iyi ve kötülerini sinema şeridi
gibi gözler önüne sererek geleceğimize ışık tutar. Kitap, tarihi getirip
önümüze kor. Okudukça sisler dağılmaya karanlıklar azalmaya başlar tarihi
gerçeğiyle öğreniriz. O, milletin
karalıklardan çıkarak geleceğini inşa
ettiği tuğla taşı olur adeta. Kitap herkese aynı yönden mi yaklaşır acaba? Okumayı, sadece
ders kitaplarını okumak olarak anlayan aileler var, çocuklarına ders
kitaplarının dışında göz açtırmıyorlar. Bir kısım çocuklar, zaten kendilerini
yarış meydanında bulmuş oluyorlar; tek amaçları derslerinde başarılı olmak olan
bu gençler, başka hiçbir kitaba yönelmiyorlar. Bu gençlerin bir kısmı
da okulu bitirir bitirmez ders kitaplarını yakıyorlar. Bu günün sisteminde sadece dinleyen, her
anlatılanı alan, ama eleştirmeyen; araştırmadan ve incelemeden sonuca varan,
okumaktan nefret eden bir nesil ortaya çıkıyor. Okumak kadar neyi okuyacağımız da önemlidir.
Okuduğumuz kitaplar bize ne kazandırıyor? Bilgilerimizi arttırıyor mu? Davranışlarımızda olumlu
değişiklikler oluyor mu? Bizi hayatı gerçeklerine karşı uyandırıyor mu? Bizi
fikren yükseltip yüceltiyor mu? Duygularımızı, ruhumuzu rahatlatıyor mu?... Kitapları sıraya koymamız gerekiyor, yapılacak
işleri sıraya koyduğumuz gibi.
Ömrümüz sınırlı kitaplar sayısızdır. Öyleyse seçme
durumunda olacağız. Okuma, çok kitapla değil sindirilen kitapla hedefini
bulacaktır. (İlk dört(4) soruyu bu parçaya göre cevaplayınız.)
S O R U L A R
S1) Kitaplar neden, okuyanların bütün kâinat için
geçerli pasaportudur? Açıklayınız.10p
Kitap okudukça
insan için kainat küçülür adeta, kitabın engin denizinde gezerken dünyada
görmediğimiz yerleri, iç alemimizde bilmediğimiz yerleri, ulaşamadığımız
alanları gösterdiği içim kitap bize kainatın en geçerli pasaportu olur.
S2) Kitap bir milletin devamlılığında nasıl rol
oynamaktadır? Açıklayınız.10p
Kitap, ait olduğu
milletin geçmişiyle geleceği arasında bağ kurması, tarihine en gerçekçi bir
biçimde ışık tutması ve alınması gereken dersi en objektif bir anlatımla
sunması itibarıyla milletin devamlılığını sağlar.
S3) Bazı ailelerin kitap okuma konusundan yaptıkları
yanlış nedir? Bu yanlış sonucunda nasıl bir durum ortaya çıkmaktadır?
Açıklayınız.10p Birtakım ailelerin yaptığı en büyük
yanlış: Çocuklarının ders kitaplarının dışında kitap okuması gerekli
görmemeleri ve okumaya sadece ders için sınırlı görmeleridir. Bu tutum
sonucunda okumaktan nefret eden, araştırmacı kimliğini yitirmiş, her şeye boyun
eğen bir nesil ortaya çıkmaktadır.
S4) Okuyacağımız kitaplar hangi özellikleri
taşımalıdır? Açıklayınız. 10p
Okuyacağımız kitaplar; bilgilerimizi artırıcı, bizi hayatın
gerçekleriyle yüz yüze bırakan, davranışlarımızı olumlu yönde değiştirici,
ruhumuzu rahatlatıcı ve bizi fikren yükseltici özelliğe sahip olmalıdır.
S5) Aşağıdaki cümlelerde yer alan fiilimsileri ve türlerini karşılarına
yazınız. 7p
|
Cümleler
|
Fiilimsi
|
Türü
|
a
|
Yolun
kenarındaki yalının kapısında yan yana dikilen iki adam bekleşiyordu.
|
dikilen
|
Sıfat
fiil
|
b
|
Birden
bire karşısındaki perişan kılıklı adama bakıp oradan ayrıldı.
|
bakıp
|
Zarf
fiil
|
c
|
Ona
göre bütün bu güzellikler, bu gidişle kesinlikle kaybolacaktı.
|
gidişle
|
İsim
fiil
|
d
|
Bu
sabah onu bulunca çok sevindi ,heyecanından yerinde duramadı.
|
bulunca
|
Zarf
fiil
|
e
|
İnsanlar
işsiz kalmayı, hele hele bu zamanda, hiç istemez.
|
kalmayı
|
İsim
fiil
|
f
|
Kendini
apartmanlara kapatmış insanlar topluma katılmalı ve toplumla kaynaşmalı.
|
kapatmış
|
Sıfat
fiil
|
g
|
Bir
yazarı eserlerinin siminden değil, eserlerini okuyarak tanıyabiliriz.
|
okuyarak
|
Zarf
fiil
|
S8) Aşağıdaki cümleleri cümle türü yönünden ( yükleminin yerine
göre, yükleminin türüne göre ve anlamına göre) ilgili alanlara işaretleyiniz.
(Cümlelerin hepsi birden çok özellik taşımaktadır.) 10p
CÜMLELER
|
Kurallı cümle
|
Devrik cümle
|
İsim cümlesi
|
Fiil cümlesi
|
Olumlu cümle
|
Olumsuz cümle
|
Olumlu soru cümlesi
|
Olumsuz soru cümlesi
|
Tüm ısrarıma rağmen beni
dinlemedi.
|
X
|
|
|
X
|
|
X
|
|
|
Bunu değiştirecek biri
gelsin istiyor musun eve?
|
|
X
|
|
X
|
|
|
X
|
|
Yalancılık bir erdemsizliktir.
|
X
|
|
X
|
|
|
X
|
|
|
Bu güzelim Selimiye Camii
nasıl unutulabilir?
|
X
|
|
|
X
|
|
|
|
X
|
Yaz tatili boyunca
Antalya’daydı kendisi.
|
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
|
S9)Aşağıda giriş bölümü verilen öyküyü başlık koyarak tamamlayınız. (Başlık
5p, içerik 15p)
………………………………………
Hava yağmurluydu. Tren ara sıra şiddetli
sağanakların arasından geçiyor, pencere camları vagonların üstü, yanları
dakikalarca kamçılanıyor, bazen su serpintilerinin içeri girdiği bile oluyordu.
Sonra bu şiddet duruyor, gök biraz yukarıya çekiliyor, yüksekte açık mavi, tek bir
çiçek gibi tepemize asılıyor, o zaman manzara gülüyor, ışıkla karışan ıslaklık,
içimize bir nevi tazelenmiş dünya hissi yayıyordu. Sonra yine simsiyah bir
bulutun ülkesine girerek yine kamçılıyor, yine ince ağaçların içine hapsediyor,
bir tabiat ortasında seyahat ettiğimizi unutuyorduk.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder